IQSOFT - John Brice Oktatóközpont
ENGEDÉLYEZETT KÉPZÉSEK
Pajor Ferenc

Ha nem tudod, hová mész, oda bármilyen úton eljuthatsz

  

Az idézet az Alice Csodaországban egyik igen nagy bölcsessége. Magyarul, ha nincs célom, akkor teljesen mindegy, hogy milyen irányba megyek.

Amikor egy munkahelyváltással a vállalati kultúra megváltozott körülöttem, egyre tisztább lett a célok (és persze azok elérésének) fontossága. Ez történetesen egy US high tech cégkultúra volt. Sok példa után jutottam el odáig, hogy mennyire szükség van a jó célokra. Ehhez jött még egy elgondolkodtató kutatási eredmény, mi szerint az ember életének jó részében szinte automatikusan reagál a külvilág eseményeire. Ezzel szemben beszélhetünk a real time típusú életmódról, amikor célok alapján, tudatosan irányítjuk az életünket. Szinte minden, karrierépítést szolgáló anyagban (és az ITLDP-ben is) megjelenik az un. SMART cél. Ez egy angol rövidítés, ami nagyon találóan írja körül, hogy a kitűzött cél milyen legyen.

Ha az a célt tűzöm ki, hogy majd nagyon fogok a SW Architektúrához érteni, ez meglehetősen hiányosan van megfogalmazva és a cél felé haladást nehéz mérni.
(Csak zárójelben: az egyik SW architect a cégénél akart maradni, manager nem akart lenni, de szeretett volna tovább lépni, de nem volt hova. Nem volt felette levő, következő pozíció. Kb. 2 évig tárgyalt minden érdekelttel, hogy legyen Group Architect és Enterprise Architect pozíció is. Végül sikerült a célját elérnie.

Tehát a SMART cél puzzle darabjai:

  • S = SPECIFIC: a cél pontos leírása, mit akarok elérni pl. az ügyfél elégedettségi szint emelése 10%-kal.
  • M = MEASURABLE: mérhető pl. itt: az ügyfél elégedettségi felmérés értékének 10%-kal történő javítása. Ha a cél nem mérhető, nem tudom, hogy jó irányban haladok-e.
  • A =ATTAINABLE: elérhető legyen a cél. Ha túlvállalom magam, akkor a sikertelenség szinte biztos. A példában mérlegelni kell, hogy a 10%-os ügyfél elégedettség javulás elérhető –e? Paradox módon ott nehéz az ekkora mértékű növekedés, ahol már viszonylag magas az elégedettség.
  • R = REALISTIC: a cél reális-e? Itt inkább a megvalósíthatóságon kell elgondolkozni, összefüggésben az elérhetőséggel. Ha a példánkban megvan a potenciál, pl. egy Lean, vagy Kaizen indításával, akkor a cél reális. Persze vannak más módok is.
  • T = TIMELY: legalább a véghatáridő meghatározott. A "majd növelem az ügyfél elégedettséget", akár 10 évet is jelenthet. A realitás, az elérhetőség, valamint időbeliség egymás kiegészítői. A példa szerint ez lehet egy 1 éves program.

A SMART célkitűzést - ezt a saját gyakorlatomból tudom - gyorsan el lehet sajátítani és egy egyszerű, de hatásos eszköz arra, hogy real time módon élhessünk.

címkék: